Børns
mundtlige legekultur.
Handler om børn mellem 6-12 års mundtlige
udtryksformer, der udfoldes i sociale sammenhæng, hvor børnene bla udtrykker
hvem de er, og samvær skabes.
Disse udtryksformer er en del af legekulturen og
defineres som børns æstetiske symbolske udtryksformer, som er knyttet til
øjeblikket og tilhøre en særlig sfære: leg og fiktion.
Legekulturbegrebet er en meningsfyldt analytisk
ramme til at forstå børns mundtlige udtryk og genre, indenfor.
Der skelnes mellem vertikal overlevering (voksen til
barn) og horisontal (barn til barn), men i dag spiller det trykte, visuelle og
digitale medier også en stor rolle i overleveringen. Det er nødvendigt at
inddrage samspillet mellem den mundtlige kultur og div. medier, når man vil
forstå børns mundtlige legekultur. Institutionerne er blandt andet, også en
arena får overleveringer af legekulturens forskellige former, og der kan åbnes
for nye perspektiver, hvis man anskuer institutionen som et sted hvor
kulturkampe udkæmpes ang. hvilke ytringer og udtryksformer der anerkendes af de
voksne.
Færdigheder i at beherske sproget er nødvendigt for
børn, det er et social fænomen, og det giver indflydelse, magt og overlevelse.
Det at kunne kommunikere på mange niveauer, er anerkendte færdigheder. Børn begriber
ofte i fortællinger, metaforer og symboler – og fortællingen er en grundform
for børns måde at forstå sig selv og omverdenen. Sproget er genstand for legen.
Deltagelse i mundtlig humor kræver viden og kompetencer indenfor 3 systemer: sociokulturel system (viden om samfundet og kultur). Lingvistisk system (viden om sprogets
indretning, fonetik og semantik, og uskrevne regler for sprogbruget). Poetisk
system (viden om sproget som genstand og sprogets tvetydigheder).
Gådeformen har flere tusinde år bag sig, og lever i
dag blandt mindre børn, da de hurtigt lære spørgsmål - svar formen. Det kræver
dog viden om verden, logisk sans, fantasi og kendskab til overført betydning og
metaforer. Børn begriber ofte hurtigt strukturen i vittigheden/gåden, men ikke altid
pointen. De har her fået en ramme, hvor
der er legalt at bruge frække ord, indenfor.
En humoristisk diskurs skaber inklusion og en gruppe
for dem som forstår, og for ikke at falde ud af gruppen, indrømmer man ikke
hvis man ikke forstår vittigheden, og griner alligevel med.
I gyserfortællinger ved vi hvad der skal ske, er
forudsigelige – men vi ved ikke hvornår og hvordan, deri skabes den skrækkelige
fryd. Indholdet til disse, hentes ofte gennem bøger, film, computerspil og
private fantasier/oplevelser. Gysergenren bruges ofte som et pædagogisk
arbejde, til oplæsning eller andre aktiviteter. Stærke virkemidler, som blod og
drab, er gode til at fastholde tilhørerne.
Omkring 1990 dukkede ”alle børnene” genren op. Den
var let at genkende og opbygget i 3 sætninger. Genrens råstof er oplevelser og
indtryk fra virkeligheden. Folkloristen Kvideland mener at ”legekulturens genre
er medie for at udtrykke børns socialiserings erfaringer, og kulturelle tabuer.
Genren kan bruges på mange måder, og ender ofte med at tilhørerne rimer med i
kor, hvis de kender eller regner slutningen ud. Genren er også magtfuld, og kan
bruges til at bringe ”ofre” for nogen eller noget man ikke kan lide.
Parodier drejer sig om at efterligne/gøre grin med,
og det kræver kendskab til det/den der skal parodiers.
Rim og remser er svære at kategorisere, på trods af
grundlæggende fælles træk. Mange rim og remser har didaktisk funktion. Rim og
remser formidlet i en kreativ aktivitet, inspirerer også små børn til selv at
lege videre med sproget.
Den pædagogiske institution, er i dag også en
kulturinstitution, og pædagogerne må overveje hvordan de forholder sig til
legekulturens forskellige genre og udtryksformer, og deres betydning for børns
liv og samspil. Det kræver indsigt og tålmodighed fra pædagogerne at spille med
i legekulturens genre og udtryksformer, og legens væsen.
Reflektioner:
Den mundtlige legekultur findes alle steder, og er
ikke kun forbeholdt børn. I mit arbejde med dagplejebørn, er genren rim og
remser noget jeg arbejder meget med, bla i forhold til de pædagogiske
læreplaner. Også sludder pludder snak, er virkelig noget man kan fange børnene
med, de elsker det og er gode til hurtigt at bidrag og fanger hurtigt rytmen.
De lærer, eller får en begyndende forståelse af mange ting, blandt andet: Selve
sproget, nuancering af sproget, at fortælle historier, udtrykke/sætte ord på
følelser, kropssprog og mimik og bogstaver og tal.
”Den pædagogiske institution, er i dag også en
kulturinstitution, og pædagogerne må overveje hvordan de forholder sig til
legekulturens forskellige genre og udtryksformer, og deres betydning for børns
liv og samspil. Det kræver indsigt og tålmodighed fra pædagogerne at spille med
i legekulturens genre og udtryksformer, og legens væsen”.
Dette synes jeg kunne være lidt spændende at
diskuterer, da institutionens holdninger til sproget er vigtigt i forhold til
hvad der er legalt at sige/fortælle/snakke om. Jeg tænker på feks. holdningen
til racistiske vittigheder, sjoflerier ,bandeord osv, skal man sidde dette
overhørigt eller hvad?? Hvor går grænsen??
Hej Dorte. jeg kan se at vi begge har været inde og berører den samme problematik omkring hvordan man skal forholde sig til børns sprogbrug, når det handler om grove vittigheder og bandeord. Jeg tror at man som pædagog har pligt til at forlange et pænt sprog, når børn taler indbyrdes eller til én selv. Når det handler om sjofle eller racistiske vittigheder, er bedst at gå ind i en dialog og spørge ind til hvorfor det er sjovt at grine af f.eks handicappede eller voldtægt. Det er lige så vigtigt at gøre det i det rigtige forum, og finde den rigtige anledning f.eks hvis man oplever det er en dille i en større klasse i børnehaven eller SFO. Børn er ofte villige til eftertanke og reflektion når de også føler de bliver lyttet til. tænker jeg :)
SvarSletHej. For de unge mennesker, at skulle forholde sig til det de snakker/fortæller om, ved at der bliver spurgt ind af interesserede voksne, tror jeg også er en god måde at få dem til at reflektere over og tage ansvar for de vittigheder eller lig. de fortæller. Tror også det er vigtigt at få problematikken diskuteret i institutionerne, så man er i personalegruppen er rimelig enige om hvordan man takler det. :)
SvarSlet